Den 29 september inträffar dagen för alla kaffeälskare! I detta inlägg går vi igenom en del sanningar och myter om kaffe, ”det svarta guldet”. Vi börjar med en del fakta – för att sedan gå över till några myter och varför dem inte riktigt stämmer.

4 vetenskapligt bevisade fördelar

★ Kaffe minskar risken att få skrumplever
★ Kaffe minskar risken att få typ-2 diabetes
★ Kaffe minskar träningsvärk
★ Kaffe bidrar till att öka ditt korttidsminne

4 myter om kaffe

Te innehåller mest antioxidanter och därför bör man välja te istället för kaffe.
Nej, faktiskt så är det tvärtom. Kaffe innehåller mer antioxidanter än både svart, grönt och rött te.

Espresso innehåller alltid mer koffein än vanligt bryggkaffe.
Koffein finns i den orostade kaffebönan och det har således ingen betydelse vilken bryggmetod du väljer. Det som spelar roll är vilken art kaffet är, och hur mycket du doserar.

Kaffe ska vara så färskrostat som möjligt.
Direkt efter rostningen har inte alla smaker hunnit utvecklats, och kan därmed upplevas smaklöst. Efter 1-2 veckor upplever man att rostningen har gett någonting och kan därefter börja njuta av sitt kaffe.

Kaffe är vätskedrivande
För att uppleva en vätskedrivande effekt av kaffe måste man dricka minst 4 koppar kaffe för att märka någonting. Däremot spelar såklart storleken på kopparna roll, men du hade ändå behövt gå på toaletten om du hade druckit vatten.

Hur kommer du fira att det är kaffets dag? Kanske dricka en kopp kaffe och unna dig ett gott bakverk?