Frågor och svar

De allra vanligaste frågorna täcks i detta avsnitt.

(Klicka på frågan för att se svaret)
Finns det något minimum antal produkter man måste sälja?

Nej. Ni kan sälja så mycket eller lite ni vill.

Att ni startar en försäljning är inte bindande till någonting alls, så även om ni beställer säljpaketet och det slutar med att ni inte säljer så är det helt okej.

Kom ihåg att meddela oss bara om ni skulle avsluta en försäljning efter att ha beställt säljpaketet (så vi vet).

Vad kostar frakten?

Beställning av säljpaket och infopaket är fraktfritt.

Att beställa kaffe är 100 % fraktfritt vid alla beställningar som överstiger 35 st paket.

Vad händer om vi inte lyckas sälja allt?

Vid beställning av alla kaffepaket direkt: Ifall ni har ett överskott av kaffepaket kan ni helt enkelt returnera det tillbaka till oss förutsatt att produkterna är i oskadat skick.

Vid beställning av kaffe i efterhand (efter en säljperiod): Här behövs ingen returrätt eftersom ni beställer det antal kaffepaket som ni lyckats sälja efter er säljperiod.

Om någon ändå vill returnera kaffe så kan ni göra detta fraktfritt så länge ni returnerar 5 eller fler paket (tänk på att paketen behöver vara i originalskick).

Vad är det för kaffe vi kan sälja?

Kaffepaketet innehåller 3 st paket malet kaffe á 200g, och säljs för 150 kr. Det är ett så kallat specialkaffe med en mycket högre kvalitet än vanligt kaffe man köper på vanliga stormarknader.  Läs mer om kaffet här

Vem kan vara kontaktperson?

Kontaktpersonen ska vara över 18 år och ska kunna ta på sig ansvaret för gruppens försäljning.

Kan vi ta upp beställningar innan vi beställer kaffe?
Självklart kan ni det. Vi rekommenderar att sälja med beställningslistor då det tar bort osäkerheten på om man kommer sälja allt. Det brukar i regel bidra till att man säljer mer eftersom det inte finns gräns på hur många man kan sälja gentemot om man beställer kaffet direkt. Säljer ni med beställningslistor så tar ni huvudsakligen hjälp utav säljfolders.  
Hur länge pågår säljperioden?

Vid beställning av alla kaffepaket direkt: Ni får en faktura med 30 dagars kredit, dvs, ni har 30 dagar på er att sälja alla kaffepaket och ta betalt för att sedan behålla er förtjänst och betala fakturan. Full returrätt och gratis frakt ifall ni behöver lämna tillbaka de kaffepaket ni inte lyckades sälja.

Vid beställning av kaffe i efterhand: Ni beställer hem säljfolders och säljer så mycket ni kan, därefter beställer ni den mängd kaffepaket ni sålt. Efter ni fått alla kaffepaket levererade så har ni 20 dagar på er att ta betalt från era kunder och betala fakturan, ni behåller även här er förtjänst av det totala beloppet ni säljer för.

Vad är vårt försäljningspris och hur mycket får vi behålla?

Ert försäljningspris är 150 kr och ni får behålla upp till 56 kr per såld produkt.

Kaffepaketet kostar 150 kr och innehåller 3 st olika kaffepaket. Läs mer här.

Varför är kaffe en bra produkt att sälja?
Kaffe är en förbrukningsvara som den större delen av svenska hushåll köper regelbundet. Viljan att stödja skola och föreningslivet vet vi existerar, vi erbjuder en produkt folk kan köpa för att stödja just det samtidigt som det gynnar de själva med lyx i vardagen. Det betyder en mer klanderfri och lätt väg till ert ekonomiska mål!
Vad är det för leveranstid?
Kaffet skickas inom 2-5 arbetsdagar och därefter tillkommer 1-2 dagar i leveranstid från postombudet.
Vilka kan sälja med Kaffekassan?

Alla grupper (minst 3 st personer) kan sälja våra kaffepaket, men tjänsten nyttjas primärt av skolklasser och föreningar med ideella ändamål där storleken på gruppen är mer än 10 st personer.

Säljer vi malet kaffe eller hela bönor?

Ni säljer malet kaffe som är anpassat för vanlig bryggning.

Har du fortfarande funderingar?

Kontakta oss