Allmänna villkor - Kaffekassan

Allmänna villkor

Senast uppdaterat 11 jan 2023

Kund

Med kund menas skola/klass/förening, lag eller slukund. Kontaktperson ansvarar för att villkoren uppfylls.

Kontaktperson/ansvarig säljare måste vara 18 år eller över samt ej vara belastad med betalningsanmärkningar.

Beställning av infopaket eller säljpaket

Vi erbjuder olika varianter av info- och säljpaket som fraktas kostnadsfritt. Om du beställer detta från oss så har du inga förpliktelser att genomföra en försäljning. Om du struntar i att hämta ut paketet från postombudet så kan du dock bli återbetalningsskyldig för frakten om du inte hör av dig till oss. 

Infopaket
Ett infopaket kostar ingenting att beställa. Syftet med infopaketet är att du ska kunna ta reda på om Kaffekassan är en tjänst ni vill nyttja för att tjäna pengar. 

Säljpaket
För er som vill starta en försäljning med oss. Ni kan beställa hem ett säljpaket kostnadsfritt om ni redan har bestämt er för att starta igång en försäljning med oss. Klicka här för att komma igång. 

Betalning

Betalning sker efter slutförd försäljning, vilket betyder att ni först kan sälja produkterna och sen beställa produkter när ni vet hur mycket ni sålt. Detta gör att ni inte behöver ligga ute med några pengar alls, och därmed inte tar någon finansiell risk. 

Er faktura skickas ut i samband med beställningen med 20 dagar i kredittid. Det innebär att ni har gott om tid att dela ut produkterna samt ta emot betalning. Vid försenad betalning gäller dröjsmålsränta enligt lag men vi brukar vara snälla 🙂

Fakturor kan skickas i huvudsak via per e-post från vår betalleverantör Billmate, eller brev vid önskemål. Om ni önskar en utökad kredittid, kontakta vår kundtjänst så hjälper vi er. 

Om du väljer faktura som betalningsalternativ kan vi komma att genomföra en kreditupplysning på dig (en bedömning av din kreditvärdighet). När ett legitimt behov föreligger kan vår betallösning Billmate begära kreditupplysning enligt Kreditupplysningslagen. Ett legitimt behov finns när vi planerar att ge dig som kund en kredit att betala med faktura.

Leveransavgifter och hantering

Fraktkostnad vid beställning: Att sälja med Kaffekassan är alltid fraktfritt vid beställning av säljpaket med säljmaterial.

Fraktkostnad vid slutorder: Alla beställningar som innehåller fler än 250 st produkter är fraktfria. Om du säljer mellan 1-19 produkter kostar frakten 99 kr. När gruppen gör sin beställning i slutet av säljperioden debiteras produktbeställningar under 249 st produkter 149 kr i frakt. 

OBS: det tillkommer en extra avgift på 250 kr om du väljer hemleverans. Vi uppmuntrar dig därför att skicka din beställning direkt till skolan eller ett annat företag.”

Frakt till skola/företag

Om du anger din leveransadress för skola/företag sker direktleverans. Du har alltså inte möjlighet att välja leveransdag och tid. Du får dock ett mejl med ett trackingnummer om att din leverans är på väg och där du kan följa din leverans. För vissa tjänster finns möjligheten att lägga till en föravisering, men då tillkommer även tilläggskostnad.

Nöjd-kund-garanti

Gillade du inte kaffet? Vår garanti till dig!

Vi tillverkar och säljer delikatesskaffe, som våra kunder hittills har tyckt väldigt mycket om. Om det skulle vara så att du inte uppskattade smaken på vårat kaffe så har vi en garanti som du som kund hos oss kan utnyttja. Kontakta vår support info@kaffekassan.se och erhåll ett presentkort som du kan använda i vår webbshop för att handla något annat som passar dig. 

1 års garanti på samtliga återanvändbara produkter

Vi är stolta över vår höga kvalitet, det är därför vi har 1 års garanti på våra återanvändbara produkter. Garantin innefattar funktionsfel som ej uppstått genom yttre påfrestningar så som till exempel vatten- och fallskada. Vid frågor som rör garanti, kontakta info@kaffekassan.se.

Returkostnader

För grupper som sålt med oss

Det finns flera anledningar till varför man kan behöva göra en retur. Ett exempel är att en eller flera säljare felaktigt kommunicerat vilka produkter de sålt, och därav behöver returnera dessa.

Alla returer av 1-20 st produkter är fraktfria för de som sålt 250 produkter eller mer vid det första tillfället ni gör en retur.

Om gruppens försäljning understiger 250 st sålda produkter så står gruppen för en returkostnad på 299 kr. Returer är dock väldigt sällsynt eftersom man oftast säljer och tar upp beställningar via säljbroschyr, och beställer det exakta antalet produkter man sålt. 

Om en leverans redan är skickad och gruppen önskar att göra en retur på hela ordern

Om man beställer produkter från oss och sedan väljer att returnera leveransen efter att vi skickat den så förbehåller vi oss rätten att fakturera kunden den faktiska fraktkostnaden för frakt till kunden samt returen tillbaka till vårt lager.

För privatpersoner som vill göra en retur
Om du som privatkund har beställt produkter i vår webbshop som ska returneras, tillkommer en returkostnad på 199 kronor. 

En retur av både grupper och privatpersoner sker på följande sätt:

  1. Kontakta info@kaffekassan.se , ange ordernumret på beställningen samt ange vilka produkter som ska returneras. Ni får gärna dela med er av varför returen ska göras.
  2. Vi bistår er med en retursedel som ni kan skriva ut och fästa på paketet. Tänk på att emballera produkterna väl så att ingen skada uppstår under frakten.
  3. Gå till närmaste DHL/Postnord ombud och lämna in paketet (vi kommer att informera er om vilket fraktbolag paketet ska skickas med).

Varornas skick vid returer

Returnerade varor efter försäljningsperiod måste vara oskadda och i obruten förpackning, skadad produkt debiteras med produktens fulla belopp. Detta på grund av att vi inte kan sälja vidare en skadad produkt samt den extra tiden som vi behöver undersöka produkten på. Därför råder vi er att ej skicka tillbaka varor som ni misstänker vara skadade.

Betalning, leverans & ångerrätt

När du beställer produkter via vår beställningslista får du din order levererad av återförsäljaren (skolklassen, laget eller föreningen) och binder dig för att betala för detta. Du kan ångra ditt köp inom 14 dagar från den dag du tagit emot varan.

Slutkundens (privatperson) köpvillkor

Det är inte tillåtet att lägga en beställning via webbshoppen för det som sålts som säljare. Detta debiteras med en fraktkostnad på 199 kr per säljare.

Alla köp via webbshopen skickas av Kaffekassan till närmaste utlämningsställe, och paketet ligger i regel i max 14 dagar på utlämningsstället. Om någon kund beställt från vår webbshop och inte hämtar ut paketet från utlämningsstället debiteras detta med 199 kr.

När du har mottagit din beställning har du 7 dagar på dig att kontrollera att antalet produkter stämmer. Om produkter saknas eller är skadade kontaktar du vår support här.

Kundens förpliktelser

Kunden ansvarar för att sköta arbetet på ett ansvarsfullt sätt, enligt våra instruktioner och prissättning.

Kunden får ej sälja produkterna till högre eller lägre pris än vad vi har angivit. Kunden ska sköta sitt arbete och säljande på så vis att vårt rykte bibehålls och/eller förstärks. Ni gör detta för att tjäna pengar till klassen, laget eller föreningen.

Om kunden säljer produkterna till ett lägre pris än vad vi angivit, ska kunden inte få några prisreduktioner. 

Om försäljning uteblir

När kunden beställt säljpaketet och det skickats, så har kunden inte några som helst förpliktelser att sälja med Kaffekassan. Våra info- och säljpaket erbjuds till alla som är intresserade och överväger en seriös försäljning med oss. 

Vi förstår att det kan uppstå hinder under försäljningen, och det är helt okej. Det finns inga finansiella risker med att starta en försäljning hos Kaffekassan. Däremot bistår vi gärna med tips som kan hjälpa er med er försäljning om ni känner att ni har fastnat!

Om det är så att ni inte vill genomföra en försäljning med oss, så uppskattar vi verkligen all feedback och skriftlig bekräftelse från er om att ni inte tänker slutföra försäljningen. 

Om man struntar i att hämta ut paketet från posten

Om kunden beställer info- eller säljpaket från oss och sedan struntar i att hämta ut paketet, vilket gör att paketet returneras till Kaffekassan utan att meddela oss varför kunden inte kunnat hämta paketet, förbehåller sig Kaffekassan att kunna ta ut en avgift om 199 kronor för att täcka kostnader för frakt- och returavgifter.

Referenser

Kaffekassan har rätt att använda er klass eller förening som referens efter avslutad försäljning, samt kontaktpersonens namn. Referenser används i regel på diverse marknadsföringsmaterial, produktförpackningar och på vår hemsida. Vi har dock inte rätt att använda bilder på er utan er tillåtelse.

GDPR- & Integritetspolicy

Kaffekassan använder aldrig er information för att sälja vidare den till någon 3:e part, däremot kan informationen såsom webbplats-cookies användas i marknadsföringssyfte för att skapa en bättre upplevelse för besökare hos www.kaffekassan.se.
Personuppgiftsansvarig för Kaffekassans tjänster är Make Memories AB, 559250-4731, Falkenbergsgatan 4A, 214 24 Malmö.

Vad är en personuppgift?

Personuppgifter är all slagsinformation som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person som är i livet. Det kan exempelvis vara en e-postadress, ett telefonnummer, IP-nummer, bilder och ljudupptagningar.

Personuppgifterna vi samlar in och varför

Alla personuppgifter vi samlar görs i enlighet med de grundläggande principerna i dataskyddsförordningen. Det här innebär att personuppgifterna behandlas på ett lagligt, korrekt och öppet sätt i förhållande till den registrerade. Vi ska vara transparanta om vilka uppgifter vi hanterar och se till att de personer som på olika sätt finns registrerade hos oss kan göra sina rättigheter gällande på ett effektivt sätt. Vi samlar alltså inte in mer personuppgifter än vi behöver för det angivna ändamålet, vi lagrar inte personuppgifterna på fler ställen än nödvändigt och gallrar personuppgifterna när de inte längre uppfyller ändamålet för vilket de samlades in.

Vanliga personuppgifter som vi samlar in är namn, e-postadress, telefonnummer, tidigare köpinformation och betalningsinformation.

Vad för slags personuppgifter samlar vi in?

Vi samlar in personuppgifter som du skickar till oss när du gör beställningar på vår webbplats, anmäler dig till vårt nyhetsbrev eller deltar i eventuella tävlingar. De personuppgifter som du skickar till oss kan till exempel omfatta kontaktinformation, födelsedatum och betalningsinformation. Vi kan också komma att samla in vissa personuppgifter från externa partners såsom adressuppgifter från offentliga register och uppgifter om kreditvärdighet från kreditvärderingsinstitut, banker eller kreditupplysningföretag.

Hur använder vi dina personuppgifter?

Vi kan komma att använda dina personuppgifter för följande ändamål:

Hur får vi personuppgifterna?

Det vanligaste sättet är att vi samlar in personuppgifterna via hemsidan, genom beställningar eller t.ex. uppskrivning på vårt nyhetsbrev, alltså de uppgifterna som du själv väljer att lämna till oss.

Biträden och överföring av personuppgifter till tredje land

När vi anlitar personuppgiftsbiträden gör vi det endast när personuppgiftsbiträdet ger tillräckliga garantier om att genomföra lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder på ett sådant sätt att behandlingen uppfyller kraven i lagen och säkerställer att den registrerades rättigheter skyddas. Personuppgiftsbiträdesavtal ingås alltid med personuppgiftsbiträden.

Så långt det går undviker vi överföring av personuppgifter till tredje land men när det är nödvändigt eller bedöms vara lämpligt sker det under förutsättning att vi har vidtagit tillräckliga säkerhetsåtgärder.

Tekniska och organisatoriska säkerhetsåtgärder

Vi utvärderar möjligheterna att vidta tekniska åtgärder, såsom pseudonymisering och uppgiftsminimering för att effektivt leva upp till kraven i GDPR och skydda den registrerades rättigheter. Vi genomför även lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att säkerställa att endast personuppgifter som är nödvändiga för varje specifikt ändamål med behandlingen behandlas.

Vad händer om det sker en personuppgiftsincident?

En personuppgiftsincident är en säkerhetsincident, det kan vara allt från att servern blir hackad till att en arbetstelefon tappas bort. Det är en händelse som leder till oavsiktlig eller olaglig förstöring, förlust eller ändring eller till obehörigt röjande av eller obehörig åtkomst till de personuppgifter som överförts, lagrats eller på annat sätt behandlats.

Alla incidenter dokumenteras i en incidenthanteringslogg där vi beskriver omständigheterna, effekterna av incidenten och vilka åtgärder som har vidtagits för att minska skadan och spridningen av personuppgifterna så långt det är möjligt. Vissa incidenter kräver lagen ska rapporteras till Datainspektionen och i vissa fall även den registrerade, vid de tillfällena följer vi givetvis lagen.

Vilka är dina rättigheter?

Du har rätt att när som helst begära information om de personuppgifter vi har om dig. Om dina uppgifter är felaktiga, ofullständiga eller irrelevanta, kan du begära att få dem rättade eller raderade. Vi kan inte radera dina uppgifter då det föreligger ett lagstadgat krav på lagring, som exempelvis bokföringsregler, eller när det finns andra legitima skäl till varför uppgifterna måste sparas, till exempel obetalda fakturor. Du kan när som helst återkalla ditt samtycke till att låta oss använda uppgifterna för marknadsföring genom att avanmäla dig från vårt nyhetsbrev. Du kan också kontakta oss genom att skicka brev, e-post eller ringa. Se kontaktuppgifter nedan.

Vilka kan vi komma att dela dina personuppgifter med?

För att vi ska kunna erbjuda ovannämnda tjänster och våra åtaganden gentemot dig som kund delar vi dina personuppgifter med företag som är s.k. personuppgiftsbiträden för oss. Personuppgiftsbiträden behandlar informationen för vår räkning och enligt våra instruktioner och hjälper oss med IT-tjänster, betaltjänster, transporter och marknadsföring. Detta sker endast för ändamål för vilka vi har samlat informationen och endast till företag som kan lämna tillräckliga garantier gällande säkerhet och sekretess för personuppgifter.

Vi vidarebefordrar, säljer eller byter aldrig dina personuppgifter för marknadsföringsändamål till tredje part.

Hur skyddar vi dina personuppgifter?

För att dina personuppgifter som skickas till vår webbplats inte ska läsas av utomstående, krypteras all sådan information och skickas via en säker anslutning.

Cookies

En cookie (eller kaka) är en liten textfil som en webbplats sparar på besökarens dator. Cookies används på många webbplatser för att ge en besökare tillgång till olika funktioner. Informationen i en cookie kan också användas för att följa en användares surfande på webbplatser som använder samma cookie.

Måste jag tillåta cookies?

Denna webbplats använder cookies för funktionalitet kritisk för att det ska gå att handla i butiken. Om du blockerar cookies kan du därför ej heller handla i butiken. Utan cookies kan du dock fortfarande titta på sidor och artiklar i butiken, men vissa funktioner kan bete sig oväntat.

Om du vill handla i butiken men inte vill att några cookies ska sparas på din dator när du stänger din webbläsare så kan du besöka sidan i privat läge. Detta läge kallas olika saker beroende på din webbläsare: ”Inkognitofönster” (Chrome), ”Privat fönster” (Firefox) eller ”InPrivate-fönster” (Microsoft Edge). Alla cookies som satts under besöket i privat läge raderas då ifrån din dator när du stänger din webbläsare.

Hur använder vi cookies?

Denna webbplats använder cookies för att hantera artiklar i varukorgen, inloggning på ”mina sidor” och för vissa funktioner som endast ska visas en gång per besökare. Om du stänger din webbläsare och senare kommer tillbaka till butiken så sparas dina inställningar och artiklar i varukorgen med hjälp av cookies. Vi använder även cookies för att kunna anpassa och göra information och marknadsföring så relevant som möjligt för dig.

Informationen om inloggning på ”mina sidor” lagras i en så kallad sessionscookie och raderas därför när du stänger din webbläsare. Våra övriga cookies lagrar inte information för att identifiera dig.

Vi använder även cookies som statistikunderlag, till exempel för att se vilka artiklar samma besökare tittar på för att kunna erbjuda automatiska produktrekommendationer.

Tredjepartscookies

Vi använder Google Analytics och Ads som också sätter cookies, detta för att få en bild av hur våra besökare använder webbplatsen samt för vår marknadsföring. Dessa cookies innehåller inte heller identifierande information om vem du som besökaren är.

Våra social media-kopplingar med AddThis för till exempel Facebook, Google+, Twitter och Instagram sätter också cookies. Dessa cookies innehåller inte heller identifierande information om vem du som besökaren är.

Eventuella fel

Om vi skulle skicka en felaktig leverans, t.ex. för få/för många produkter åtgärdar vi detta utan extra kostnader. 

Vi reserverar oss för eventuella felskrivningar i t.ex. i pris på hemsida, email eller någon annan av våra medium såsom broschyrer. Om tvist uppstår, så är det hemsidans information som gäller. 

Vi ansvarar inte för förseningar av leveranser som påverkas av yttre omständigheter såsom brand, jordbävning, storm, epidemier etc.

För kontakt gällande våra allmänna villkor och andra frågor relaterade till försäljning med gruppen. Kontakta oss på info@kaffekassan.se