Oskar skapade Kaffekassan för att erbjuda ett mer miljövänligt och gynnsamt sätt att tjäna pengar till klassen. Att driva företag kommer dock med framgångar, lärdomar och motgångar. Detta är historien om hur Kaffekassan kom att se dagens ljus…
2015
Kaffekassan föds
Oskar Söderlund och Elias Orang hade precis gått ut gymnasiet och ville skapa ett nytt företag. Det skulle vara ett företag som var bättre än de företag de själva hade använt för att tjäna pengar till klassresor och klasskassor.
Oskar och Elias började först att sälja saffran som Elias pappa importerade. Men det dröjde inte länge förrän Oskar och Elias insåg att saffran, som säljs bäst två månader om året, inte var den lättaste produkten att sälja för två nyblivna studenter.
Men så en dag gick det upp för Oskar och Elias. Det fanns faktiskt en produkt som nästan alla hushåll i Sverige hade och konsumerade dagligen: kaffe!
Med kaffe i fokus och nya idéer tog Kaffekassan sina första steg ut i världen med ett mål — att hjälpa alla Sveriges klasser att tjäna pengar till sina klassresor och klasskassor.
2019
Oskar jobbar vidare
4 år efter Kaffekassan föddes var Oskar nu själv i företaget. Han jobbade främst med andra uppdrag och jobbade med Kaffekassan som ett sidoprojekt.
Oskar vision för Kaffekassan var dock densamma: att hjälpa alla Sveriges klasser att tjäna pengar. Mot årets slut bestämde han sig därför för att köra helhjärtat på Kaffekassan. Han skulle gå all in!
2020
All in
Även om Oskar hade bestämt sig för att gå all in med Kaffekassan hade han inte kunnat föreställa sig vad för utmaning han skulle mötas av först — en pandemi som stoppade hela den globala handeln!
Pandemin var en tuff utmaning. Oskar levde på sparpengar, jobbade över 60 timmar i veckan och fick lösa de flesta av problemen med kreativitet istället för med pengar.
Trots de många utmaningarna överlevde Kaffekassan pandemin och Oskar, med nya lärdomar och mer erfarenhet, tog bestämda kliv mot nästa säsong och år.
2021
Kaffekassan växer
Efter ett år av pandemi och soloarbete anlitade Oskar de 3 första kollegorna i företaget på över 6 år: Mica Tholsby, Simon Pedersen och Natahlie Enqvist. Mica började arbeta med sociala medier och marketing, Simon tog sig an UX design, och Nathalie axlade rollen som Customer Success Representative.
Nathalie Enqvist
Mica Tholsby
Simon Pedersen
Kaffekassan fick dock inte bara nya kollegor, utan också ett efterlängtat grafiskt lyft.
Med Kaffekassans nya lyft tog sig Oskar och Nathalie, Mica och Simon sig an nya och spännande utmaningar och utvecklade företaget vidare. Och nog hände det mycket under året som kom.
2022
Expansion
2022 växte Kaffekassan ytterligare och teamet bestod nu av 9 personer: Oskar Söderlund som grundare och VD, Nathalie Enqvist som Team Leader, Maja Gustafsson, Ida Lindskog och Julia Eriksson som del av ett supportteam, Liridon Jetullahu som Junior CFO, Mica Tholsby som Social Media Manager, Angelo Suerte som grafisk designer och Simon Pederen som UX Designer.
Med nya kollegor och kompetenser jobbade nu hela Kaffekassan hårdare än någonsin för att hjälpa ännu fler klasser att tjäna mer pengar genom att sälja kvalitetsprodukter med omtanke för miljön.
Ett urval av Kaffekassans produktportfölj
Då alla i Kaffekassan jobbade på distans började också laget att planera och träffas i verkliga livet för att lära känna varandra ännu bättre.
I december träffades även hälften av teamet i Göteborg för att spendera en dag tillsammans.
Framtiden
Kaffekassans resa fortsätter varje dag och idag har mer än 40 000 ungdomar sålt genom Kaffekassans koncept. Vi kämpar hela tiden för att skapa en förstklassig upplevelse så att alla ungdomar kan finansiera sina klassaktiviteter, resor och cuper.
Fortsättning följer…
Tjäna upp till 67 kr till klassen, laget
eller föreningen med Kaffekassan.