När du och din grupp har bestämt er för att starta en försäljning med Kaffekassan beställer ni hem
det kostnadsfria säljpaketet genom att klicka på knappen nedan.
OBS: Enskilda privatpersoner får inte sälja med Kaffekassan för egen vinning. Kaffekassan jobbar
enbart med skolklasser, olika typer av lag samt ideella föreningar. Tack för att du respekterar detta!
När du beställt säljpaketet kommer du att få ett mejl för att skapa ett konto i Mina Sidor,
Kaffekassans digitala säljverktyg. Klicka på länken i mejlet och fyll i formuläret för att
skapa ditt konto. När du är klar aktiverar du ditt konto via SMS eller mejl.
När du aktiverat ditt konto behöver du bjuda in alla säljare som ska delta i försäljningen.
Gå till fliken ”Ny säljare” i Mina Sidor och kopiera länken för gruppinbjudan. Skicka sedan
länken till alla säljare via mejl, SMS eller i en gruppchatt. Varje säljare behöver sedan skapa
och aktivera sina konton precis som du gjorde.
Ämne: Kom igång med försäljningen – så här gör ni!
Hej [Klass/Lag/Team namn]!
Nu är det dags att sätta igång med försäljningen via Kaffekassan och här kommer en snabb guide på hur ni enkelt kommer igång.
1. Skapa konto
Föräldrar eller barnen själva kan aktivera sitt konto via denna [länk]. När ni registrerar kontot, kom ihåg att ange barnets namn. När det är gjort, får ni ett mejl från oss för att bekräfta kontot. Detta konto kommer vara kopplat till barnets försäljning.
2. Starta försäljningen
Så fort ni har registrerat er är ni redo att börja sälja! Ni behöver inte meddela mig när registreringen är klar – jag kan se det direkt i kontrollpanelen.
3. Sälja fysiskt
Eleverna kommer att få var sin säljbroschyr att använda när de säljer till exempel vid dörren eller på arbetsplatser. På sista sidan finns en lista där kunderna kan fyllas i med penna, precis som jultidningar. OBS! Kom ihåg att registrera kundens uppgifter och produkter digitalt (se steg 4).
4. Använd webbshoppen – direkt vid försäljning
Vid försäljning kan eleven gå in på app.kaffekassan.se och logga in med sitt konto. Där klickar de på ”Lägg till ny kund” för att registrera kundens uppgifter och köp, eller så kan kunden göra det själv på elevens telefon.
5. Dela webbshop – för distansköp
När ni är inloggade, klicka på knappen ”Dela webshop”. Då får ni upp en personlig länk och QR-kod till barnets egen webbshop. Den kan ni dela via SMS, sociala medier eller andra kanaler.
Mottagaren hamnar då i barnets webbshop och kan själv lägga sin beställning. Betalningen sker vid leverans.
6. Nästa steg
Försäljningsperioden pågår till den [datum]. Därefter kommer jag att lägga en gemensam beställning för hela gruppen. Produkterna skickas sedan till en adress, och sen får eleverna dela ut varorna till kunderna. Betalningen sker via Swish till mitt nummer då jag ansvarar för kontakten gentemot Kaffekassan.
Tips 1: Gå gärna igenom produktkatalogen med ert barn så att de känner sig trygga med produkterna innan de börjar sälja!
Tips 2: Läs och dela gärna säljtipsen här: www.kaffekassan.se/saljtips/
Lycka till med försäljningen och tveka inte att höra av er om ni har några frågor!
Vänliga hälsningar,
[Kontaktpersonens namn]
[Telefonnummer]
[Mailadress]
Ni kan enkelt registrera försäljningar i Mina Sidor genom att antingen:
Alla köp som görs via webbshoppen kopplas automatiskt till säljarens konto och gruppens gemensamma varukorg.
Läs denna guide om hur ni lägger er slutbeställning.
Om du behöver hjälp kan du läsa våra vanliga frågor och svar här.