Denna guide är för dig som kontaktperson som vill lägga en slutbeställning. Guiden täcker alla steg för att slutföra försäljningen och ordna leverans av de sålda produkterna.
1. Gå in på Mina Sidor och klicka på ”gruppsida” i det högra hörnet längst ner.
2. Kontrollera att varje säljares beställningar är registrerade. Därefter klickar ni på “Avsluta försäljning”.
3. Efter att ni har klickat på ”Avsluta försäljning” dyker det upp ett meddelande som frågar om alla säljare har registrerat sina sålda produkter. Ni kan klicka ”Ja” på denna om ni har kontrollerat att alla beställningar är registrerade.
4. I nästa steg får ni en översikt på er beställning. Ser allt ut som det ska kan ni gå vidare med att klicka på ”Gå vidare”.
5. Ni får nu välja om ni önskar att få produkterna levererade till en privatadress eller till skolan/arbetsplatsen. Vid leverans till en privatadress tillkommer en extra fraktavgift på 49 kronor, därför vi uppmuntrar er att välja en skola eller arbetsplats som leveransadress för att slippa den extra fraktavgiften, samt få snabbare leverans.
6. I nästa steg skriver ni in leveransadressen. Om ni har valt att få beställningen levererad till en skola/arbetsplats så är skolans eller arbetsplatsens adress ni fyller i nedanför. Om ni har valt att få beställningen levererad till en privatadress så är det den adressen ni fyller i. Dubbelkolla att alla uppgifter stämmer och klicka sedan på ”Bekräfta”.
När paketet är på väg får du ett mejl eller SMS med en spårningslänk. Leveranstiden är 7-12 dagar.
Leverans till skola/företag sker under arbetstid och brukar ta 5-8 dagar. Om ingen tar emot leveransen kan vi debitera fraktkostnader, pallhyra och retur.
Vid hemleverans kontaktar fraktbolaget dig för att boka en tid. Det är viktigt att du är hemma när leveransen sker. En avgift på 49 kr kan även tillkomma för hemleverans beroende på beställningens storlek och ditt postnummer.
7. I sista steget väljer ni betalningsmetod Faktura via vår betallösning Fortnox.
Fakturan från Make Memories AB skickas till den e-postadress du angav i formuläret. Om du inte ser fakturan i din inkorg, kom ihåg att titta i skräpposten. Vänligen kontakta oss om du inte fått den inom 7 arbetsdagar. Fakturan har 20 dagars kredittid, vilket innebär att ni får god tid på er att ta emot er beställning, dela ut produkterna och samla in betalningarna från era kunder innan ni betalar. Skulle ni märka att ni behöver mer tid på er att betala fakturan så kan ni alltid kontakta oss, så ser vi om det är möjligt att pausa fakturans händelseförlopp så att ni får extra tid på er att genomföra betalningen.
När ni ska genomföra inbetalningen via Fortnox kan ni genom att logga in i Fortnox-fakturakundportal välja att betala direkt, betala via Swish och i vissa fall är även delbetalning ett alternativ.
Klicka på ”Slutför köp”.
Grattis, ni har nu avslutat er försäljning!
Ni är mer än välkomna att kontakta oss ifall några frågor uppstår.
Fakturan skickas i samband med att ni beställer produkter, och har 20 dagars betalningsvillkor.
20 dagar är ofta mer än tillräckligt med tid för att ni ska kunna dela ut produkter, ta betalt, och behålla er vinst.
Men om ni behöver mer tid på er så kan ni kontakta oss längre ner på sidan! Det finns alltid lösningar 🙂
Det är till stor del upp till er. Vi rekommenderar att ni tar betalt av era kunder i samband med att ni delar ut produkterna som era kunder har köpt av er.
Ni kan göra lite som ni vill, så länge pengarna kommer fram till den som ska betala fakturan.
Antingen kan ni elever ta emot pengar från era kunder (kontant eller online) och därefter ge dessa till er kontaktperson. Eller så ber ni kunderna swisha direkt till hen. Diskutera med kontaktpersonen eller den som ska vara registrerad på fakturan vad som är smidigast eftersom det är denne som ska betala fakturan.
Nej! Ni betalar efter slutförd försäljning, vilket betyder att ni först kan sälja produkterna och sen beställa produkter när ni vet hur mycket ni sålt. Ni behöver alltså inte ligga ute med några pengar alls och tar inte någon finansiell risk när ni säljer med Kaffekassan.
Vanliga frågor & svar kring hur man avslutar en försäljning
Er order kommer antingen att skickas med PostNord som halv- eller helpall, eller om det är en lite mindre order så skickar vi det med med DHL som paket.
Leveransen kommer att ske till den adress som står i er orderbekräftelse.
Det skickas automatiskt ett mejl från vårt ordersystem när en order skickas ut som innehåller er spårningslänk. Om ni inte fått mejlet ännu så beror det på att mejlet gått till spam eller att ordern helt enkelt inte är skickad från oss ännu.
Fraktbolaget (PostNord eller DHL) kommer att avisera er innan leverans så att ni kan komma överens om en leveranstid och/eller leveransmetod.
Om du vill förbereda inför er leverans och få en notis direkt i din telefon så rekommenderar vi att ladda ner PostNord-appen, som ofta är ett smidigt sätt att få bättre koll på leveransen.
Om ni inte tar emot leveransen på denbestämda tidpunkten med fraktbolaget så kommer ordern skickas tillbaka till ett centrallager där fraktbolaget tar ut en pallhyra per dygn. Denna kostnad (vanligtvis 180 kr per dag) kommer läggas över på er ifall det skulle uppstå. Det är ytterst få detta har hänt för, och om ni följer instruktionerna från fraktbolaget så ska det inte vara något problem
Om det skulle uppstå några problem med fraktbolaget, t.ex. att de skulle göra en utkörning till er utan avisering (och som ett resultat, att ni inte kan ta emot leveransen) så hjälper vi er gärna att reda ut detta. Vi står alltid på er sida!
Läs våra vanliga frågor & svar eller skicka din fråga till oss här.