Hjälp & Support - Kaffekassan

Hjälp & Support

Vårt team hjälper dig gärna med er försäljning och att svara på alla frågor du har.

E-post: info@kaffekassan.se 

Öppettider för mailsupport 9-17 helgfria vardagar.

Vårt mål är att återkoppla inom 24 timmar under alla helgfria vardagar. 

För att bli uppringd på telefon, skicka ett mail med ditt namn och telefonnummer till så återkommer vi till dig.

Våra populäraste frågor & svar

Produkter

Finns det något minimum antal produkter man måste sälja?

Nej. Ni kan sälja så mycket eller lite ni vill.

Att ni startar en försäljning är inte bindande till någonting alls, så även om ni beställer säljpaketet och det slutar med att ni inte säljer så är det helt okej.

Ni är dock skyldiga till att meddela oss om ni väljer att inte fullfölja försäljningen, ett kort mejl till vår support info@kaffekassan.se räcker.

Vad är det för typ av kaffe vi kan sälja?

Kaffet är av hög kvalitet, av samma eller bättre standard som det du hittar i en delikatessbutik.

Kaffet är bryggmalet och har blivit producerat i Sverige med bönor från Honduras, Brasilien, Uganda och Columbia.

"Ett paket" av vårt bryggkaffe innehåller 3 st produkter malet kaffe á 200g, och säljs för 150 kr/st. Vi erbjuder också kaffekapslar (med komposterbara kapslar) som säljs för samma pris och 3x10 st.

Varför är kaffe en bra produkt att sälja?

Kaffe är en förbrukningsvara som i snitt 4 av 5 svenska hushåll köper regelbundet.

Det gör kaffe till en vara som inte bara är lättsåld, utan väldigt uppskattad också.

Vi har utvecklat våra kaffeprodukter till att vara lite lyxigare än det du hittar i matbutiken, och är helt exklusiva för skol- och föreningslivet.

Ni har även i samband med er försäljning en minimal administration i vårt enkla gränssnitt, samt en produkt ni tjänar bra på och kan vara stolta över att sälja.

Är kaffet ekologiskt?

Flera av våra kaffesorter är ekologiskt certifierade, och man kan även välja att köpa enbart ekologiskt kaffe från oss.

Vilka produkter finns det?

Det finns flera produkter, bl.a bryggmalet kaffe, hela bönor, återanvändbara flaskor, återanvändbara sugrör, och återanvändbara kaffefilter.

Se mer i vår webbshop.

Vad kostar produkterna för våra kunder?

Ni säljer kaffet för 150 kr till era kunder. Termosflaskan kostar 200 kr.

Ni behåller upp till 67 kr i förtjänst.

Hur mycket pengar tjänar man med Kaffekassan?

Genomsnittsgruppen säljer 167 st paket och får ut mer än 8973 kr i förtjänst.

Ett paket säljs för 150 kr och ni behåller mellan 47-67 kr i förtjänst, beroende på hur mycket er totala försäljning hamnar på.

Antal sålda paket Förtjänst
0-99 st 47 kr
100-249 st 57 kr
250+ st 67 kr

Säljperiod

Hur länge pågår säljperioden?

De flesta grupper har en säljperiod som är 4-8 veckor lång.

Ni avgör själva hur lång eller kort er säljperiod ska vara.

Beställer vi produkter först eller efter vi sålt klart?

De flesta av grupperna beställer produkter efter de sålt klart.

De säljer med säljkatalog, beställningslistor och webbshop för att ta bort osäkerheten på huruvida man kommer kunna sälja allt.

Vill ni ändå beställa produkter och sälja direkt?

Beställ ett säljpaket och skriv i kommentar att ni vill ha produkter levererade direkt. Alternativt kan du kontakta oss på info@kaffekassan.se så hjälper någon i supporten dig.

Hur gör vi om vi behöver mer säljmaterial?

Ni kan beställa mer säljmaterial genom att mejla oss på info@kaffekassan.se.

Vi frågar även alla grupper aktivt som säljer med oss om de behöver mer säljmaterial, oftast ett par dagar efter säljpaketet är skickat.

Hur beställer vi produkter i slutet av säljperioden?

När ni känner er färdiga med er försäljning med Kaffekassan så klistrar jag in en instruktion nedan för hur ni kan ta nästa steg.

För att beställa:

1. Gå in på vår webbshop och lägg till produkterna ni sålt i varukorgen

2. Välj antal produkter ni sålt (när ni gör detta så kommer priset ändras) och gå till kassan

OBS. Det står "Välj grupp du vill stötta", detta är inget ni behöver fylla i om ni inte sålt med vår webbshop eftersom vi kommer granska er beställning manuellt och se till att ni får rätt förtjänst och boka frakten åt er.

3. Välj faktura som betalalternativ och slutför beställningen. Vi skickar sedan produkterna omgående samt fakturan med 30 dagars förfallotid. Om det står att det inte går att genomföra köpet så är det oftast på grund av två anledningar: antingen är du som beställer under 18 år eller så är kredithistoriken inte tillräckligt god. I båda fallen rekommenderar vi att be en annan person

Om ni haft försäljning via webbshop också så behöver du skicka ett mejl till oss efter du ha lagt din order, så kommer vi justera fakturan innan den skickas ut till er (baserat på antal köp från webbshopen).

Leverans & retur

Vad kostar frakten?

Beställning av säljpaket som innehåller beställningslistor och broschyrer är fraktfritt.

Om er grupp beställer 100+ st produkter bjuder vi på hemleverans. Det kostar 149 kr i frakt om er beställning understiger 100 st produkter.

Via webbshopen kan era kunder handla från er fraktfritt om de köper tillräckligt många produkter.

Hur lång leveranstid har ni?

Vår leveranstid är 2-5 dagar och det är i regel DHL vi skickar med.

Hur gör vi om våra kunder vill göra en retur?

Era kunder kan enkelt skicka tillbaka alla produkter i oöppnade förpackningar inom 15 dagar från köp.

Först så behöver en retur registreras genom att mejla info@kaffekassan.se med följande information:

- Namn på grupp hon köpte produkten från
- Produkt att returnera
- Anledning till retur

Sedan så kan produkten/produkterna skickas/lämnas tillbaka till vårt lager på följande adress:

Kaffekassan c/o Tidsam AB
Silkesvägen 43
331 53 VÄRNAMO

OBS. Mejla oss innan ni gör returen så att vi kan registrera den.

Hur levereras produkterna?

Produkterna levereras antingen som paket, på halvpall eller på helpall. Det beror på mängden ni beställer.

Vi kan skicka som hemleverans, till skola/arbetsplats eller företags arbetsplats. Välj det som passar er bäst när ni beställer produkterna.

Beställning

Vilka kan sälja med Kaffekassan?

Vår tjänst kan nyttjas av skolklasser och föreningar med ideella ändamål, där storleken på gruppen är mer än 5 st personer.

Om du är osäker på om er grupp är lämplig för en försäljning så är du välkommen att kontakta oss.

Vi gör alltid en manuell bedömning innan vi skickar ut säljpaket, samt en liten kreditupplysning på de som beställer produkter mot faktura.

Om du inte vill att vi tar en kreditupplysning, skriv det som en kommentar när du beställer säljpaketet eller kontakta oss så löser vi det.

Kan vem som helst vara kontaktperson?

Kontaktpersonen ska vara över 18 år, ha en anknytning till grupen och ska ta på sig ansvaret för gruppens försäljning.

Kontaktpersonen har alltid tillgång till vår kundsupport och blir tilldelad en person som stöttar under hela försäljningsperioden.

Hur lång tid har vi på oss att betala fakturan?

Fakturan skickas i samband med att ni beställer produkter, och har 30 dagars betalningsvillkor.

30 dagar är ofta mer än tillräckligt med tid för att ni ska kunna dela ut produkter, ta betalt, och behålla er vinst.

Men om ni behöver mer tid på er, skriv till oss!

Hur beställer vi produkter när vi är klara?

När ni känner er färdiga med er försäljning med Kaffekassan så klistrar jag in en instruktion nedan för hur ni kan ta nästa steg.

För att beställa:

1. Gå in på vår webbshop och lägg till produkterna ni sålt i varukorgen

2. Välj antal produkter ni sålt (när ni gör detta så kommer priset ändras) och gå till kassan

OBS. Det står "Välj grupp du vill stötta", detta är inget ni behöver fylla i om ni inte sålt med vår webbshop eftersom vi kommer granska er beställning manuellt och se till att ni får rätt förtjänst och boka frakten åt er.

3. Välj faktura som betalalternativ och slutför beställningen. Vi skickar sedan produkterna omgående samt fakturan med 30 dagars förfallotid. Om det står att det inte går att genomföra köpet så är det oftast på grund av två anledningar: antingen är du som beställer under 18 år eller så är kredithistoriken inte tillräckligt god. I båda fallen rekommenderar vi att be en annan person

Om ni haft försäljning via webbshop också så behöver du skicka ett mejl till oss efter du ha lagt din order, så kommer vi justera fakturan innan den skickas ut till er (baserat på antal köp från webbshopen).

Vad händer om vi beställer för lite produkter?

Om ni kommer på att ni beställt för lite produkter så kan ni enkelt beställa mer produkter genom vår webbshop.

Nackdelen med att beställa på nytt för att ni missat rätt antal i början är att en fraktkostnad på 69-99 kr tas ut.

Om det är några andra särskilda omständigheter så kan ni mejla oss för en eventuell borttagning av fraktavgiften.

Vad händer om vi beställer för mycket produkter?

Ni kan returnera alla produkter i oöppnad förpackning i 15 dagar från att ni beställt.

Först så behöver en retur registreras genom att mejla info@kaffekassan.se med följande information:

- Namn på grupp hon köpte produkten från
- Produkt att returnera
- Anledning till retur

Sedan så kan produkten/produkterna skickas tillbaka till vårt lager på:

Kaffekassan c/o Tidsam AB
Silkesvägen 43
331 53 VÄRNAMO

OBS. Mejla oss innan ni gör returen så att vi kan registrera den.

Kontakta oss

Vill du veta mer om Kaffekassan? Läs mer om oss här.