Hjälp & Support

Vårt team av kaffeälskare hjälper dig gärna med er försäljning och att svara på alla frågor du har.

📧 info@kaffekassan.se
📞 010-585 46 10

(öppettider 9-17 vardagar)

Våra populäraste frågor & svar

Produkter

Finns det något minimum antal produkter man måste sälja?

Nej. Ni kan sälja så mycket eller lite ni vill.

Att ni startar en försäljning är inte bindande till någonting alls, så även om ni beställer säljpaketet och det slutar med att ni inte säljer så är det helt okej.

Ni är dock skyldiga till att meddela oss om ni väljer att inte fullfölja försäljningen, ett kort mejl till vår support info@kaffekassan.se räcker.

Vad är det för typ av kaffe vi kan sälja?

Kaffet är av hög kvalitet, av samma eller bättre standard som det du hittar i en delikatessbutik.

Kaffet är bryggmalet och har blivit producerat i Sverige med bönor från Honduras, Brasilien, Uganda och Columbia.

"Ett paket" innehåller 3 st produkter malet kaffe á 200g, och säljs för 150 kr/st.

Varför är kaffe en bra produkt att sälja?

Kaffe är en förbrukningsvara som i snitt 4 av 5 svenska hushåll köper regelbundet.

Det gör kaffe till en vara som inte bara är lättsåld, utan väldigt uppskattad också.

Vi har utvecklat våra kaffeprodukter till att vara lite lyxigare än det du hittar i matbutiken, och är helt exklusiva för skol- och föreningslivet.

Ni har även i samband med er försäljning en minimal administration i vårt enkla gränssnitt, samt en produkt ni tjänar bra på och kan vara stolta över att sälja.

Är kaffet ekologiskt?

1 av 3 kaffesorter är certifierat ekologiskt samt KRAV-märkt.

Resterande två kaffe sorter är producerade med kaffebönor som kan spåras tillbaka ända till bonden.

Det betyder att vi fortfarande kan se att kaffebönorna har producerats på ett etiskt sätt och kontrollera så att alla led sköts på rätt sätt.

Vilka produkter finns det?

Det finns bara en produkt, paketet med tre kaffesorter.

Vi kan komma att utveckla fler produkter framöver, men i dagsläget så säljer ni enbart malet kaffe anpassat för vanlig bryggning.

Hur stor är en kaffeförpackning?

En kaffeförpackning innehåller 200 gram malet kaffe.

Eftersom kaffeförpackningarna säljs tre åt gången, väger alltså "ett paket" totalt 600 gram.

Vad kostar kaffet för våra kunder?

Ni säljer kaffet för 150 kr till era kunder.

Kaffeförpackningarna kan enbart säljas tre åt gången, inte styckvis.

Av dessa 150 kr så behåller ni upp till 56 kr i förtjänst.

Hur mycket pengar tjänar man med Kaffekassan?

Genomsnittsgruppen säljer 167 st paket och får ut mer än 8973 kr i förtjänst.

Ett paket säljs för 150 kr och ni behåller mellan 52-56 kr i förtjänst, beroende på hur mycket er totala försäljning hamnar på.

Antal sålda paket Förtjänst
0-99 52 kr
100-149 53 kr
150-199 54 kr
200-249 55 kr
250+ 56 kr

Säljperiod

Hur länge pågår säljperioden?

De flesta grupper har en säljperiod som är 3-6 veckor lång.

Ni avgör själva hur lång eller kort er säljperiod ska vara, vi rekommenderar att ni har en kortare säljperiod på 3 veckor.

Det har visat sig om och om igen att grupper som har en snävare deadline presterar bättre.

Beställer vi produkter först eller efter vi sålt klart?

De flesta av grupperna beställer produkter efter de sålt klart.

De säljer med säljkatalog, beställningslistor och webbshop för att ta bort osäkerheten på huruvida man kommer kunna sälja allt.

Vill ni ändå beställa produkter och sälja direkt?

Beställ ett säljpaket och skriv i kommentar att ni vill ha produkter levererade direkt. Alternativt kan du kontakta oss på info@kaffekassan.se så hjälper någon i supporten dig.

Hur gör vi om vi behöver mer säljmaterial?

Ni kan beställa mer säljmaterial genom att mejla oss på info@kaffekassan.se.

Vi frågar även alla grupper aktivt som säljer med oss om de behöver mer säljmaterial, oftast ett par dagar efter säljpaketet är skickat.

Har ni något bonussystem?

Vi har ett bonussystem för den som kan tipsa oss om en grupp som startar en försäljning med oss.

Om du eller någon i din grupp tipsar oss om en grupp som börjar sälja med oss, och ni båda säljer 150 paket eller mer - då ger vi 1000 kr till båda grupperna.

Alltså, totalt 2000 kr i bonus.

Välkommen att fråga frågor om detta till info@kaffekassan.se så kan vi berätta mer om hur det har fungerat för andra som använt denna bonus.

Leverans & retur

Vad kostar frakten?

Beställning av säljpaket som innehåller beställningslistor och broschyrer är fraktfritt.

Att beställa produkter är fraktfritt vid alla beställningar som överstiger 35 st paket.

Om er order inte överstiger 35 st paket så kostar frakten 99 kr.

Hur lång leveranstid har ni?

Vår leveranstid är 3-5 dagar och det är i regel DHL vi skickar med.

Hur gör vi om våra kunder vill göra en retur?

Era kunder kan enkelt skicka tillbaka alla produkter i oöppnade förpackningar.

Först så behöver en retur registreras genom att mejla info@kaffekassan.se med följande information:

- Namn på grupp hon köpte produkten från
- Produkt att returnera
- Anledning till retur

Sedan så kan produkten/produkterna skickas tillbaka till vårt lager eller vårt huvudkontor.

Hur levereras produkterna?

Produkterna levereras antingen som paket, på halvpall eller på helpall. Det beror på mängden ni beställer.

Vi kan skicka som hemleverans, till skola/arbetsplats eller företags arbetsplats. Välj det som passar er bäst när ni beställer produkterna.

Beställning

Vilka kan sälja med Kaffekassan?

Vår tjänst kan nyttjas av skolklasser och föreningar med ideella ändamål, där storleken på gruppen är mer än 5 st personer.

Om du är osäker på om er grupp är lämplig för en försäljning så är du välkommen att kontakta oss.

Vi gör alltid en manuell bedömning innan vi skickar ut säljpaket, samt en liten kreditupplysning på de som beställer produkter mot faktura.

Om du inte vill att vi tar en kreditupplysning, skriv det som en kommentar när du beställer säljpaketet eller kontakta oss så löser vi det.

Kan vem som helst vara kontaktperson?

Kontaktpersonen ska vara över 18 år, ha en anknytning till grupen och ska ta på sig ansvaret för gruppens försäljning.

Kontaktpersonen har alltid tillgång till vår kundsupport och blir tilldelad en person som stöttar under hela försäljningsperioden.

Hur lång tid har vi på oss att betala fakturan?

Fakturan skickas i samband med att ni beställer produkter, och har 20 dagars betalningsvillkor.

20 dagar är mer än tillräckligt med tid för att ni ska kunna dela ut produkter, ta betalt, och behålla er vinst.

Hur beställer vi produkter?

Ni kan beställa direkt från vår webbshop.

En länk till vår webbshop kommer att skickas ut till er efter att ni beställt säljpaketet och vi på Kaffekassan har godkänt er beställning.

Vad händer om vi beställer för lite produkter?

Om ni kommer på att ni beställt för lite produkter så kan ni enkelt beställa mer produkter genom vår webbshop.

Nackdelen med att beställa på nytt för att ni missat rätt antal i början är att en fraktkostnad på 99 kr tas ut.

Om det är några andra särskilda omständigheter så kan ni mejla oss för en eventuell borttagning av fraktavgiften.

Vad händer om vi beställer för mycket produkter?

Ni kan returnera alla produkter i oöppnad förpackning i 14 dagar från att ni beställde.

Först så behöver en retur registreras genom att mejla info@kaffekassan.se med följande information:

- Namn på grupp hon köpte produkten från
- Produkt att returnera
- Anledning till retur

Sedan så kan produkten/produkterna skickas tillbaka till vårt lager eller vårt huvudkontor.

Kontakta oss

Vill du veta mer om Kaffekassan? Läs mer om oss här.