Hjälp & Support - Kaffekassan

Hjälp & Support

Här hittar du svaret på våra vanligaste frågor och kontaktuppgifter för dig som vill fråga oss något. 

Vanliga frågor & svar

Produkter

Finns det något minimum antal produkter man måste sälja?

Nej. Ni kan sälja så mycket eller lite ni vill.

Att ni startar en försäljning är inte bindande till någonting alls, så även om ni beställer säljpaketet och det slutar med att ni inte säljer så är det helt okej.

Ni är dock skyldiga till att meddela oss om ni väljer att inte fullfölja försäljningen, ett kort mejl till vår support info@kaffekassan.se räcker.

Vad är det för typ av kaffe vi kan sälja?

Kaffet är av hög kvalitet, av samma eller bättre standard som det du hittar i en delikatessbutik.

Kaffet är bryggmalet och har blivit producerat i Sverige med bönor från Honduras, Brasilien, Uganda och Columbia.

Vi har olika paket-erbjudanden för våra olika kaffesorter som kostar mellan 150-200 kr och innehåller 2-3 st produkter beroende på vilket paket det gäller.

Det finns även möjlighet att sälja kaffet styckvis.

Se alla våra paket i vår webbshop.

Varför är kaffe en bra produkt att sälja?

Kaffe är en förbrukningsvara som i snitt 4 av 5 svenska hushåll köper regelbundet.

Det gör kaffe till en vara som inte bara är lättsåld, utan väldigt uppskattad också.

Vi har utvecklat våra kaffeprodukter till att vara lite lyxigare än det du hittar i matbutiken, och är helt exklusiva för skol- och föreningslivet.

Ni har även i samband med er försäljning en minimal administration i vårt enkla gränssnitt, samt en produkt ni tjänar bra på och kan vara stolta över att sälja.

Är kaffet ekologiskt?

Flera av våra kaffesorter är ekologiskt certifierade, och man kan även välja att köpa enbart ekologiskt kaffe från oss.

Vilka produkter finns det?

Det finns flera produkter, bl.a bryggmalet kaffe, hela bönor, återanvändbara flaskor, återanvändbara sugrör, och återanvändbara kaffefilter.

Se mer i vår webbshop.

Vad kostar produkterna för våra kunder?

Ni säljer kaffet för 150 kr till era kunder. Termosflaskan kostar 200 kr.

Ni behåller upp till 67 kr i förtjänst.

Hur mycket pengar tjänar man med Kaffekassan?

Genomsnittsgruppen säljer 167 st paket och får ut mer än 8973 kr i förtjänst.

Ett paket säljs för 150 kr och ni behåller mellan 47-67 kr i förtjänst, beroende på hur mycket er totala försäljning hamnar på.

Antal sålda paket Förtjänst
0-99 st 47 kr
100-249 st 57 kr
250+ st 67 kr

Hur fungerar förtjänsten om man säljer kaffet styckvis?

Om ni säljer 1-pack av bryggkaffet som också säljs i 3-pack, så får ni 1/3 av förtjänsten.

Om ni säljer 1-pack av hela bönor som också säljs i 2-pack, så får ni 1/2 av förtjänsten.

Anledningen till att vi dela upp förtjänsten så här är på grund av att ge era slutkunder möjligheten att köpa en mindre mängd kaffe, som på så sätt gör upplevelsen mer lättsåld för er.

Vi testar löpande nya saker för att se vad som fungerar bäst i förhållande till hur lättsålt vårt koncept är.

Säljperiod

Hur länge pågår säljperioden?

De flesta grupper har en säljperiod som är 4-8 veckor lång.

Ni avgör själva hur lång eller kort er säljperiod ska vara.

Beställer vi produkter först eller efter vi sålt klart?

De flesta av grupperna beställer produkter efter de sålt klart.

De säljer med säljkatalog, beställningslistor och webbshop för att ta bort osäkerheten på huruvida man kommer kunna sälja allt.

Vill ni ändå beställa produkter och sälja direkt?

Beställ ett säljpaket och skriv i kommentar att ni vill ha produkter levererade direkt. Alternativt kan du kontakta oss på info@kaffekassan.se så hjälper någon i supporten dig.

Hur gör vi om vi behöver mer säljmaterial?

Ni kan beställa mer säljmaterial genom att mejla oss på info@kaffekassan.se.

Vi frågar även alla grupper aktivt som säljer med oss om de behöver mer säljmaterial, oftast ett par dagar efter säljpaketet är skickat.

Hur beställer vi produkter i slutet av säljperioden?

När ni känner er färdiga med er försäljning med Kaffekassan så klistrar jag in en instruktion nedan för hur ni kan ta nästa steg.

För att beställa:

1. Gå in på vår webbshop och lägg till produkterna ni sålt i varukorgen

2. Välj antal produkter ni sålt (när ni gör detta så kommer priset ändras) och gå till kassan

OBS. Det står "Välj grupp du vill stötta", detta är inget ni behöver fylla i om ni inte sålt med vår webbshop eftersom vi kommer granska er beställning manuellt och se till att ni får rätt förtjänst och boka frakten åt er.

3. Välj faktura som betalalternativ och slutför beställningen. Vi skickar sedan produkterna omgående samt fakturan med 30 dagars förfallotid. Om det står att det inte går att genomföra köpet så är det oftast på grund av två anledningar: antingen är du som beställer under 18 år eller så är kredithistoriken inte tillräckligt god. I båda fallen rekommenderar vi att be en annan person

Om ni haft försäljning via webbshop också så behöver du skicka ett mejl till oss efter du ha lagt din order, så kommer vi justera fakturan innan den skickas ut till er (baserat på antal köp från webbshopen).

Leverans & retur

Vad kostar frakten?

Beställning av säljpaket som innehåller beställningslistor och broschyrer är fraktfritt.
Fraktkostnad:
1-19 produkter - 99 kr
20-249 produkter - 149 kr
250+ produkter - Fraktfritt
Vi kan skicka till skolan, arbetsplatsen, eller direkt till hemmet vid större orders. Man sparar 2-4 arbetsdagar i frakttid på att välja att skicka direkt till skolan eller arbetsplatsen. Mindre orders skickas till postombud.

Hur lång leveranstid har ni?

För orders som görs i slutet av er försäljning så är vår leveranstid 7-12 dagar, och vi skickar i regel med DHL eller PostNord.

Vid mindre orders så är leveranstiden 2-5 dagar.

Hur gör vi om våra kunder vill göra en retur?

Era kunder kan enkelt skicka tillbaka alla produkter i oöppnade förpackningar inom 15 dagar från köp.

Först så behöver en retur registreras genom att mejla info@kaffekassan.se med följande information:

- Namn på grupp hon köpte produkten från
- Produkt att returnera
- Anledning till retur

Sedan så kan produkten/produkterna skickas/lämnas tillbaka till vårt lager på följande adress:

Kaffekassan c/o Tidsam AB
Silkesvägen 43
331 53 VÄRNAMO

OBS. Mejla oss innan ni gör returen så att vi kan registrera den.

Hur levereras produkterna?

Produkterna levereras antingen som paket, på halvpall eller på helpall. Det beror på mängden ni beställer.

Vi kan skicka som hemleverans, till skola/arbetsplats eller företags arbetsplats. Välj det som passar er bäst när ni beställer produkterna.

Eran order kommer att skickas med PostNord som antingen halv- eller helpall beroende på den totala vikten.

Vad händer om ingen kan ta emot leveransen vi beställt?

När du beställer en större mängd produkter så skickas detta med halv- eller helpall till den angivna adressen.

PostNord kommer att kontakta er innan leverans så att ni kan komma överens om en leveranstid. Om ni vill bestämma en tid redan nu så kan detta göras i PostNord appen som finns för både iPhone och Android.

Om ni inte tar emot leveransen på den bestämda tidpunkten tillkommer en extra kostnad på 200 kronor/dygn. Detta är på grund av att ordern måste skickas tillbaka till ett centrallager där det tillkommer en kostnad för pallhyra per dygn.

Om ni har några frågor eller funderingar, skriv till oss på info@kaffekassan.se

Beställning

Vilka kan sälja med Kaffekassan?

Vår tjänst kan nyttjas av skolklasser och föreningar med ideella ändamål, där storleken på gruppen är mer än 8 st personer.

Om du är osäker på om er grupp är lämplig för en försäljning så är du välkommen att kontakta oss.

Vi gör alltid en manuell bedömning innan vi skickar ut säljpaket, men om du planerar att sälja med klassen, laget eller föreningen så får du självklart nyttja vår tjänst.

Kan vem som helst vara kontaktperson?

Kontaktpersonen ska vara över 18 år, ha en anknytning till gruppen samt kunna kommunicera med oss på Kaffekassan och föra gruppens talan.

Kontaktpersonen har alltid tillgång till vår kundsupport och blir tilldelad en person som stöttar under hela försäljningsperioden.

Hur lång tid har vi på oss att betala fakturan?

Fakturan skickas i samband med att ni beställer produkter, och har 30 dagars betalningsvillkor.

30 dagar är ofta mer än tillräckligt med tid för att ni ska kunna dela ut produkter, ta betalt, och behålla er vinst.

Men om ni behöver mer tid på er, skriv till oss! Det finns alltid lösningar :)

Hur beställer vi produkter när vi är klara?

När ni känner er färdiga med er försäljning med Kaffekassan så klistrar jag in en instruktion nedan för hur ni kan ta nästa steg.

För att beställa:

1. Gå in på vår webbshop och lägg till produkterna ni sålt i varukorgen

2. Välj antal produkter ni sålt (när ni gör detta så kommer priset ändras) och gå till kassan

OBS. Det står "Välj grupp du vill stötta", detta är inget ni behöver fylla i om ni inte sålt med vår webbshop eftersom vi kommer granska er beställning manuellt och se till att ni får rätt förtjänst och boka frakten åt er.

3. Välj faktura som betalalternativ och slutför beställningen. Vi skickar sedan produkterna omgående samt fakturan med 30 dagars förfallotid.

Om det står att det inte går att genomföra köpet så är det oftast på grund av två anledningar: antingen är du som beställer under 18 år eller så är kredithistoriken inte tillräckligt god. I båda fallen rekommenderar vi att be en annan person att lägga beställningen.

Vad händer om vi beställer för mycket produkter?

Ni kan returnera alla produkter i oöppnad förpackning i 15 dagar från att ni beställt.

Först så behöver en retur registreras genom att mejla info@kaffekassan.se med följande information:

- Namn på grupp hon köpte produkten från
- Produkt att returnera
- Anledning till retur

Sedan så kan produkten/produkterna skickas tillbaka till vårt lager på:

Kaffekassan c/o Tidsam AB
Silkesvägen 43
331 53 VÄRNAMO

OBS. Mejla oss innan ni gör returen så att vi kan registrera den.

Vill du kontakta oss?

E-post:

Telefon: Skicka ett mail med ditt namn och telefonnummer till vår email så återkommer vi till dig.

Öppettider: mailsupport 9-17 helgfria vardagar. Telefonsupporten är tillfälligt stängd över sommaren. 

Kontakt

*” anger obligatoriska fält

Vill du veta mer om Kaffekassan? Läs mer om oss här.