När en grupp elever i klass 09A på Järnåkraskolan i Lund ville göra något minnesvärt innan skolavslutningen, väcktes idén om en klassresa. Men för att drömmen skulle bli verklighet behövdes pengar. En TikTok-annons om Kaffekassan satte bollen i rullning, och några veckor senare hade klassen tjänat 12 500 kronor.
Allt började med att en av tjejerna i klassen snubblade över Kaffekassan på TikTok. Hon presenterade idén på ett klassråd, och snart var flera i klassen med på tåget. Föräldrakontakten tog på sig ansvaret att samordna försäljningen, trots att föräldrakontakten i högstadiet annars knappt existerar.
”Min dotter frågade om jag kunde vara kontaktperson. Och ja, varför inte? Jag hade hjälpt till lite i laget innan, så jag visste ungefär hur det funkade.” berättar föräldern Åsa som höll i trådarna.
Kaffekassans omfattande sortiment av kaffe, teer och klimatsmarta produkter var en annan stor fördel. Denna mångfald gav laget möjlighet att erbjuda sina kunder ett brett utbud av attraktiva produkter.
Några elever gick all in: knackade dörr i grannskapet, tog med katalogen till föräldrars arbetsplatser och skickade SMS till hela släkten. En mamma tog till och med med sig katalogen till jobbet, klassikern som alltid levererar.
”De två tjejer som sålde mest, sålde tillsammans på ett konto. De landade på 4 000 kronor i försäljning. Riktigt imponerande!”
Trots att Kaffekassans digitala verktyg i grunden funkade bra, uppstod några utmaningar i starten. GDPR satte käppar i hjulen, kontaktpersonen fick gå via läraren för att nå andra föräldrar. Vissa elever fick instruktioner via Snapchat, andra via lärarens mejl.
”Det var lite rörigt innan alla kom igång, men sen flöt det på. Att kunna sälja via mobil var en stor fördel!” förklarar Åsa.
Skriv i rutan ovan.
Favoriterna? Kaffet, kaffeglasen och vattenflaskorna. Många tyckte produkterna kändes nya och fräscha, ett välkommet avbrott från det vanliga utbudet av kakor och chips.
”Jag dricker inte mycket kaffe själv, men jag testade Vanilla Bliss. Den var riktigt god! Och dottern älskade kaffeglasen.” berättar kontaktpersonen Åsa.
Efter ungefär fyra veckors försäljning (plus en bonusvecka på grund av lite sista-minuten-stress) stod det klart: klassen hade tjänat 12 500 kr. Pengarna kommer att räcka till både resa, inträde och lunch, och valet föll på Tivoli i Köpenhamn eller Backen i Helsingör.
”Det var sista veckan det verkligen hände grejer. Då kom paniken och försäljningen exploderade. Men vi lyckades!”
Kontaktpersonen delar med sig av sina tre bästa råd:
”De flesta i klassen sålde mycket. Motivationen fanns där. Det blev kul, enkelt och lönsamt.” Berättar hon.
Gör som niorna på Järnåkraskolan i Lund, sälj med Kaffekassan! Med över 30 produkter att välja mellan och en av marknadens högsta förtjänster blir det enkelt att nå målet.
Klicka på knappen nedan för att beställa ett kostnadsfritt säljpaket och sätt igång redan idag!