När klass 6C på Kärraskolan i Göteborg bestämde sig för att samla in pengar till sin efterlängtade klassresa, valde de Kaffekassan – och det visade sig vara en fullträff. Bakom initiativet stod Linda, en engagerad klassförälder, som såg potentialen i att sälja något som folk faktiskt använder. I den här artikeln berättar hon om varför Kaffekassan blev ett lyckat val för deras klass: hur det skapade engagemang, gemenskap och en rejäl skjuts mot klassresan.
I en djungel av klassförsäljningar där kakor, strumpor och plastprylar slåss om uppmärksamheten, är kaffe och te produkter som står ut, just för att det är något som de flesta redan dricker.
“Min dotters klass tjänade 10 000 kronor på fyra veckor med Kaffekassan. Det bästa är att kaffe och te är något som nästan alla köper hem. Det är en produkt som går åt”
För Linda och de andra föräldrarna innebar Kaffekassan inte bara bra produkter, utan också ett smidigt system där det fanns möjlighet för eleverna att använda traditionella tillvägagångssätt som att knacka dörr, men även nyare digitala metoder som att dela en länk.
“De flesta sålde via katalog, och så förde de över det digitalt med hjälp av en förälder.”, berättar Linda.
Försäljningen med Kaffekassan blev inte bara en väg till klassresan – det blev en lärorik resa i sig. Barnen fick ta ansvar, samarbeta och upptäcka glädjen i att nå ett gemensamt mål.
“De är glada och stolta när de kommer och ska hämta sina grejer”, berättar Linda.
Många valde att sälja tillsammans i par eller grupper, vilket stärkte sammanhållningen.
”De har till och med gått tre och tre, och de andra föräldrarna har skrivit att det har funkat bättre.” förklarar Linda.
Att gå runt i området tillsammans, peppa varandra och turas om att sälja gjorde upplevelsen både tryggare och roligare – samtidigt som barnen växte med uppgiften.
“De är delaktiga i en större grej som kommer att gynna dem sen.”
Med sin erfarenhet som klassförälder har Linda flera konkreta tips för att lyckas. Hon betonar vikten av att sätta ett tydligt mål från början och att inte vänta för länge med att komma igång, men även vikten av att vara taggad och sälja ärligt:
“Man ska ju vara taggad och gå runt och mena det. Det som driver dem syns ju i ögonen, till exempel att försäljningen är till för klassresan som de ska göra i maj”
En annan nyckel Linda la märke till var att barnen blev mer motiverade när de sålde tillsammans:
”De tycker att det är lite roligare att gå ihop.”
Skriv i rutan ovan.
Inspireras av klass 6C på Kärraskolan och deras lyckade försäljning med Kaffekassan. Med populära produkter som kaffe, te och klimatsmarta produkter – och med en av marknadens bästa förtjänster – blir det både enkelt och roligt att nå era mål.
Klicka på knappen nedan för att beställa ett kostnadsfritt säljpaket och sätt igång redan idag!